fredag 3 oktober 2008

Our friends from Sweden

Efter lunch talar vi bland annat om kärnkraft. OECD kommer lansera en ny bok med fakta och siffror. Efter dragningen är det tyst. Ordförande John West vill få igång diskussionen.
- Så vad säger ni? Vad säger våra vänner från Sverige?

Utan att ha begärt ordet får jag tala.
- We are divided, förklarar jag och sen blir det en kort version av den svenska kärnkraftsdebatten eftersom Wivi-Anne Johansson från vänsterpartiet också är med. Hon och jag debatterar lite.
- Jag tänker inte ge er en lektion om den svenska politiken på 80-talet, säger jag och de andra ser glada ut.
- Det är inte bara en teknisk fråga utan en fråga om politiska avvägningar men klimathotet har förändrat människornas syn på kärnkraften.
- Om vi bara talar mer om det så kommer de att ändra sig, tror Wivi-Anne.

Debatten som följer handlar mer om den globala synen på kärnkraft än den rent svenska och den är intressant. Efteråt så pratar jag med John West. Säger att det blev lite internt när vi talade. Han tycker det är bra att vi kan tala fritt på den här typen av möten.

Sen delar vi på en taxi med Lorden till den krångliga flygplatsen. Hemma igår vid midnatt.

Inga kommentarer: