måndag 8 september 2008

En sån där

Utmanad av Johan Hedin så kommer nu sent omsider svar.

Regler:
  • Posta reglerna först.
  • Svara på alla frågor.
  • Skicka vidare utmaningen till sex andra bloggare.
  • När du postat dina svar, berätta för den som utmanade dig.

Fem saker som finns på din Att-göra-lista idag:

  1. Maila över nästa utkast på de två första rapporterna för en komplett miljöpolitik till min arbetsgrupp.
  2. Skriva klar debattartikel om klamydia.
  3. Hantera mail. Och gå via helpdesk då. Och städa inboxen på Fejjan. (Förlåt för sent svar Martin!)
  4. Boka utskottsrummet till Naturskyddsföreningens traineeprogram som kommer på lördag.
  5. Handla lite grejer till badrummet på Hornbach. (Väl där råkade jag möta ett folkpartistiskt företagsbesök med Karin Pilsäter bland annat. De såg förvånade ut. Men Hornbachmännen såg glada ut när jag sa att jag var där som kund. Och jag berättade att jag är moderat såklart.)

Vad gjorde du för tio år sedan?

För tio år, september 1998, sen jobbade jag i valrörelsen. Vi var några som var anställda av MUF Stockholm och jobbade som galna. Dagarna var det skolbesök och kampanj. Kvällarna var det telemarketing. Minns hur David somnade på skrivbordet vid Slussplan.

Det var otroligt intensivt men jag har aldrig lärt mig så mycket på så kort tid. Innan valrörelsen hade jag gjort ett par rätt usla klasspresentationer. Efter de här veckorna klarade jag aulapressar och debatter. Man var som en politisk jukebox och var inte rädd för någon.

Jag lärde mig också hitta i stan med bil. Som förortsbarn var det svårt att förstå att inte stan såg ut som tunnelbanekartan. Hade körkort men det hade inte Gustav. Han kunde däremot fickparkera och hade lokalsinne så vi kompletterade varandra.

Vi hade små blå broschyrer med Carl Bildt på som betonade ledarskapet. De kallades minibildtarna precis som Martin och Gustav.

Valvakan kunde ha varit bättre men vi vann i alla fall staden.

Ställen du bott på?

I Stockholm bara faktiskt. Som Hässelby, Söder och nu Kungsholmen.

Fem saker du skulle göra om du var miljardär?

  1. Starta butik med bara god och snygg mat. Och bra saker. Kollegorna Jessica Polfjärd och Mats Sander skulle få vara vice vd bägge två. Alla jag skulle tvångsrekrytera från ICA som Emma, Emma, Leena och Lena och Jonas och Johan skulle få välja coola titlar själva.
  2. Starta ett traineeprogram för frihetskämpar. Ett program i varje världsdel.
  3. Resa och skriva minst en bok. Hjördis kommer naturligtvis finnas med som karaktär i varje bok. Eller åtminstone göra en cameo.
  4. Starta riktade stipendiefonder som belönar duktiga människor.
  5. Investera resten klokt och göra goda kapitalistiska gärningar för avkastningen. Som microlån och uppstarter för små handelsföretag.

Och de lyckliga - nära i arbetet allihop - som får ta emot utmaningen är:

Anna Kinberg Batra

Olof Lavesson

Tomas Tobé

Lars Hjälmered

Pär Henriksson

Catharina Elmsäter Svärd