fredag 30 maj 2008

Moderatstafett

Debatterade klimat och drivmedel i morse med Thomas från Motormännen. Sist vi sågs var på en annan debatt när Motormännen hotade att kliva av om inte Gröna Bilister togs bort ur panelen.

Debatten är rätt infekterad. Motormännen har en tuff retorik, tyvärr. Morgonsoffan är egentligen ett ståbord. Känner av mitt låga morgonblodtryck. Plus att det var tidigt upp, hämtad klockan 06.00. Taxin stank rök. Vad är det för miljötaxi egentligen som har föroreningar på insidan?

Vi talar i tio minuter. Det låter långt men jag hann inte säga att jag gärna skulle vilja ta bort eller åtminstone koldioxidrelatera fordonsskatten. Betonar balansen och att vi måste sänka andra skatter och avgifter om vi höjer något annat.

Efter debatten sveper jag en kaffe i green rom, eller fikarummet på normalsvenska. Först träffar jag Thomas Idergard som var MUF-ordförande när jag var nyfärsk i politiken. Minns fortfarande hur han ritade och berättade om skattekilen. Som en politisk Kurt Olsson till allmän beundran.

Sen kommer Fredrik förbi med säpovakter och press-Roberta för att prata Irakkonferens. Känns skönt att lämna public service med andra moderater redo att kasta sig in i rutan.

Har nu fått sms från Katja, telefonsamtal från Rune och mail från Ulf. Särskilt Ulfs mail betyder mycket i en svårvunnen fråga.

3 kommentarer:

Lucas Carlsson sa...

Jag såg din debatt med motormännen och gladde mig åt att se en moderat som försvarar grön skatteväxling! Nu är väl i och för sig motormännen inte så svåra att bemöta när det gäller miljöfrågor eftersom de alltid har sin utgångspunkt i att mer och billigare bilism alltid är att föredra oberoende av vilka andra konsekvenser som finns, det ligger liksom i deras natur.

En liten sakupplysning till kommande debatter, det är faktiskt personbilarna som står för huvuddelen av vägtrafikens utsläpp av koldioxid, nämligen 65%, de tunga lastbilarna står för 22%, de lätta lastbilarna för 10% och bussarna för 3%. (Kontrollera själv uppgifterna kommer från: http://www.vv.se/filer/52556/pm_okade_CO2_utslapp080327.doc ).

Sedan har ju lastbilstrafiken ökat kraftigt på senare år, samtidigt som bilarna har blivit snålare, så lastbilarnas andel har ökat. De nya svenska bilarna är dock vad jag har läst fortfarande törstigast i europa.

Dina analys att sossarnas bilpolitik är orsaken till den bilpark vi har är riktig, gynnandet av stora tjänstebilar är stor del av problemet. Även om jag inte kan komma ihåg att moderaterna protesterade direkt...

Till sist förstod jag inte varför du höll med motormännen om att höga bränslepriser skulle innebära att folk inte köpte snålare bilar eftersom de får mindre pengar över. Det är väl tydligt att ju mer pengar folk är villiga att lägga på bilen desto mer kör de och desto törstigare bilar köper de. Det är inte för att det är billigast att ha bil på Gotland som de köper de snålaste bilarna.

Fia sa...

Hej, hej!

Tack för kommentaren. Och aporpå det sista: Det gick lite snabbt i slutet och det är sant att den som har små marginaler har svårt att köpa nyare bil - men kanske kan köpa en snålare. Det var väl lite mesigt att jag itne var tydlig där..

Johan Hedin sa...

Jag hamnade i en s.k. miljötaxi igår från Arlanda. Dvs en bil med hybridmotor som drar ca 10-15% mindre i bensin än min egen bensindrivna bil.
Tydligen behövde även denna miljötaxi kompensera miljövänligheten, med att:
1) Först stå på tomgång i ett par minuter för att bläddra i en pärm.
2) Erbjuda en extra ljudlig kupé (beroende på avsaknad av hylla över bagageutrymmet tror jag)
3) Köra alldeles för fort (vid minst två tillfällen skulle föraren förlorat kortet om det kontrollerats vad jag kunde se).

Ynkligt av Taxi-020. Skärp er!

Nästa gång blir det nog min egna snåla bensinbil.