måndag 19 maj 2008

Kristna rikskonferensen

I fredags kväll var det kristna rikskonferensen där kyrkopolitikerna träffas och planerar sitt jobb och inspireras. Jag är inbjuden och talar om moderaternas miljöpolitik.

Vilka tvångstankar jag har innan. Tänk om jag säger något hedniskt mitt i dragningen. Eller något fult om Jesus eller påven - varför i hela världen jag nu skulle göra det.

Konferensen hålls på finlandsbåten Cinderella och jag får gå av efter jag talat. Det har Annette som håller i konferensen lovat. Är lite orolig att inte tiden hålls och jag måste ragga hyttplats på dansgolvet. Innan jag får mikrofonen talar ärkebiskopen Anders Wejryd. Det är också lite stressande.

Själva dragningen går fint. Har också flera vänner och bekanta som är med där. Känns som att alla hänger med, ingen slumrar och de ger varma applåder. Slutar på utsatt tid. Får några frågor och kommentarer. Snart avgår båten. Plockar ihop datorn och byter till snabbare skor.
- Egentligen skulle partiledningen ha varit här men jag tyckte det var viktigare att vi fick lyssna till Sofia, avslutar Annette. Hon är underbar. Jag är glad och studsar ut ur båten, precis innan grinden stängs.

Inga kommentarer: