onsdag 19 september 2007

Pompa och ståt

Igår fick vi verkligen vår dos av pompa. Det var kungssången, barnkören och Mozart. Fast det ska räcka hela året. Idag var det oglammigt igen och dubbelt utskottsmöte.

Eftersom jag kom in när regeringen bildades så var jag inte med förra gången. I år är premiären. Oerhört märklig känsla att gå förbi arméorkestern som spelar med plym på hjälmen, förbi alla som väntar på kungen, uppför trappan där folkdräktsklädda människor står med fanor, barnkören i färgglada kläder och sen in i kammaren. Den delen av riksdagsarbetet missade jag helt. Min start var mer en personlig upplevelse, kom rakt in i jobbet och förvirringen i att vara ny. Nu känns det som om jag är en del i något större. Konstigt.

Nu har jag fått ny plats i kammaren också. Långt fram på högerflanken. Pär Nuder sitter över gången i bänken till vänster om mig. Han försöker ställa sig lite framför mig när alla högdjuren passerar. Märkligt. När Fredrik läser regeringsförklaringen gör Pär små, små karateslag mot sin namnskylt. Ingen från vänstern applåderar när Fredrik är klar. Det är lite tunnt med kungssångssjungandet också. Artighet och politik verkar svårmatchat.

Det är tillåtet att ta med en medföljande. I år var tydligen mammornas år men eftersom jag då ligger ett år efter så få mamma följa med nästa år. Har redan frågat och hon var helt på.

Viktigast i går var att Miljönätverkets nyhetsbrev gick ut i sin nya fina tekniska form för första gången. Lite meck men jag tror att det har fungerat. Hoppas hett.

Nu ligger själva brevet också på Miljösmart. En nyhet för alla intresserade. Fast alla som står på listan får det tidigare. Och nu kommer det ut oftare - för det är inte lika krångligt!

Japp. Första mötet började i morse klockan 8.00. Och snart kommer Kungsholmsmoderaterna för att prata miljöpolitik med mig. Lång dag men bra avslut. Hurra!

Inga kommentarer: